Portrætkoncert: Line Tjørnhøj

12. september, 2021 Kl. 15.00 - Mantziussalen, Johan Mantzius Vej 7a i Birkerød

Få et indblik i komponist Line Tjørnhøjs musikalske og dramatiske univers, når en kvartet bestående af Marte Schau, vokal; Louise Gorm, violin; Mika Persdotter, viola, og Lea Emilie Brøndal, cello, opfører værker af komponisten.

Da Line Tjørnhøj i 2017 modtog Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat lød det blandt andet:

“Line Tjørnhøj tager ofte fat i temaer, der er fremmede i kunstmusiksammenhæng, og udvikler inderligt ekspressive musikalske udtryk for tilspidsede moralske og sociale dilemmaer. Du giver helt bogstaveligt en stemme til tabuiserede skikkelser og fortiede sindstilstande. Dine projekter spænder på tværs af kulturer i al anerkendelse af deres respektive musikalske udtryk, og dette har skabt dig et kæmpebredt kunstnerisk arbejdsfelt, der afspejles i selve det musikalske stof. Med glitsch-agtige repetitioner, langsomt glidende og vandrende melodier, glissandi, sprechgesang, får du det sorgfulde til at mødes med det melodiske”.

Om sine værker siger Line Tjørnhøj selv, at de er forankret i en overbevisning om, at nutidskunst har kraft til at forvandle mennesker og samfund positivt.

Både gennem produktionsprocesserne og i selve den kunstneriske oplevelse sker der en inddragelse, hvilket bringer empowerment til de implicerede og giver værket et helt særlig kunstnerisk udtryk og nærvær.

Det er en centralt for Line Tjørnhøj at opbygge samarbejder på tværs af genrer, sætte nye standarder og bryde magtstrukturer i publikums møde med nutidig klassisk musik.

Billetter a 100 kr. kan købes i døren eller på Billetto

 

Program:

Friggs Bøn (1998)

Fra FUTH – et requiem for Balder på oldnordisk. Frigg beder alle ting i verden – levende og døde – om at græde for Balder. Hvis nogen nægter at græde, må han blive hos Hel i underverdenen

Die Liebe (2014) fra Operatic Actions.

3 tyske kærlighedssange med tekster fra Højsangen, Innanas nedstigning til dødsriget og Autoerotisk Sadomasochisme

Le Vision (1999)

Nonsens-fransk og et citat fra Lukian, hvor han lader Heraklit forklare, hvorfor han græder over verdens tilstand. Værket blev komponeret til Line Tjørnhøjs lirekasse.

SAILOR (1999) – en kærlighedssang til sømanden i mit liv

DAUGHTER (2008)

Værket er en såkaldt Vox:Dox – et elektroakustisk værk – baseret på en sand historie fra Vestbredden, hvor en ung kvinde bliver voldtaget af sine to brødre. Hendes mor æresdræber hende efterfølgende. Ordene er citeret fra et interview med moderen i The Seattle Times, November 17, 2003. (Mother kills raped daughter to restore “honor” by Soraya Sarhaddi Nelson)

Child versus Judge, Human og Mater fra operaen STABAT MATER (2009)

STABAT MATER tager udgangspunkt i historien om den 16-årige iranske Atefah Shaaleh, som blev dømt til døden for at opføre sig amoralsk – hun var blevet voldtaget i fængslet.

Born of Rape (2013) fra SPLIT.

Teksten handler om de børn, der er undfanget ved en krigsvoldtægt, som hyppigt bruges som taktisk redskab i krig og konflikter for at skræmme, terrorisere og straffe civilbefolkningen

#ifwarisanindustryhowcantherebepeace og #thebeastinside (2018)

Fra enTmenschT – tyske tekstkollager af Line Tjørnhøj fra mellemkrigstiden om krig

Minne og Coffee (2009) fra Anorexia Sacra

Sange om kærlighed, kaffe og døden

 

Om de medvirkende

Vokalist Marte Schau er født i Norge og uddannet skuespiller fra Nordisk Teaterskole, og sanger fra Anne Rosing Instituttet. Hun arbejder som sanger, skuespiller, performer, komponist, tekstforfatter, speaker, oversætter, korleder og underviser og har i mange år udforsket stemmens muligheder. Hun har lang erfaring både som solist og ensemblesanger i mange forskellige stilarter og har medvirket på talrige CD-udgivelser og leveret musik til film og tv-produktioner.

Violinist Louise Gorm musikalske virke omfavner et bredt felt af performance fra barokmusik til nyere eksperimentel musik, der konstant søger nye måder at kommunikere på og engagere det moderne samfund. Louise Gorm er medstifter af det Berlin-baserede ensemble Taïga String Quartet, medlem af Ensemble Lydenskab og medstifter af duoen KFVLG sammen med sopran Katinka Fogh Vindelev.

Bratschist Mika Persdotter er improvisatør og sangskriver med baggrund i både klassisk og folkemusik. Mika Persdotter er medlem af samtids-strygekvartetten Halvcirkel og det klassiske kvindemusikkollektiv Damkapellet. Mika Persdotter går i øjeblikket på Rytmisk Musikkonservatorium Københavns solistlinje og arbejder som freelance-musiker inden for især barokmusik, kunstmusik og fri improvisationsmusik.

Cellist Lea Emilie Brøndal har været medlem af den prisbelønnede Nordic String Quartet siden 2014, der er et af landets mest fremtrædende unge kammerensembler. Kvartetten har optrådt på en lang række scener i ind- og udland og har opnået både national og internationel anerkendelse for deres CD-indspilninger. Lea Emilie Brøndal optræder derudover i mange andre kammermusikalske konstellationer.

 

Foto: Kåre Viemose