Sax by Enghoff and Savery

28. oktober, 2019 Kl. 19.30 - Mantziussalen, Johan Mantziusvej 7A, Birkerød

Copenhagen Saxophone Quartet spiller nykomponeret musik af Torben Enghoff og Finn Savery.

CSQ, som består af Torben Snekkestad, sopransaxofon; Maret Petersen, altsaxofon;  Jeanette Balland, tenorsaxofon og Charlotte H. Andersson, baritonsaxofon, er et særdeles anerkendt kammermusikensemble indenfor nykomponeret musik. Siden debuten i 1998 har kvartetten turneret i USA og store dele af Europa.

Udover at spille musik fra det brede og stadigt voksende repertoire skrevet for saxofonkvartet, har CSQ særlig fokus på barokkens mestre så som Scarlatti, Bach og Corelli.

CSQ bestiller og fremfører gerne musik af nulevende komponister, og har værker af bl.a. Sunleif Rasmussen, Simon Løffler og Jacob Anderskov, Søren Kjærgaard og Anders Brødsgaard på repertoiret.

 

Komponisterne

Torben Enghoff (f. 1947)  er selv saxofonspiller og derudover komponist, forfatter, underviser, foredragsholder. Han indledte sin karriere som komponist i jazzen (1967-1988) og begyndte at komponere partiturmusik i 1998. På hans værkliste står kammermusik og kormusik og et enkelt værk for stort orkester, nemlig en tango til DR Underholdningsorkester. Torben Enghoff har fået værker uropført og spillet af bl.a. Royal Danish Brass, Kontra Kvartetten, Esbjerg Ensemblet, DR Underholdningsorkestret, Washington Saxophone Quartet og Dansk Saxofonkvartet.

Som søn af pianisten og musikpædagogen Carl Maria Savery (1897-1969) blev Finn Savery (f. 1933)  tidligt introduceret til musikken i miljøet omkring Frederiksberg Folkemusikhøjskole, som faderen grundlagde i 1931.

Fra 1953 til 60 studerede Finn Savery ved Det kgl. Danske Musikkonservatorium i København, uddannede sig som pianist og fik undervisning i instrumentation og komposition. Men det var andre ting, der fik betydning for hans udvikling som komponist: mødet med Dizzy Gillespies og Charlie Parkers bebop-musik, som fik ham til at danne sit eget jazzorkester som 15-årig, oplevelsen af Duke Ellingtons orkester i København i 1950, Miles Davis’ modale jazz fra slutningen af 50’rne og mødet med Pierre Boulez og serialismen ved musikkurset i Darmstadt i 1960.

Gennem hele sit liv har Finn Savery både været jazzpianist og partiturkomponist, og hans værker ligger i et område, der omfatter både den tonale tradition, europæisk modernisme, folkemusik, populærmusik, jazz og rock.  ”For mig er det afgørende, at værkerne lykkes som værker, og jeg er i og for sig ligeglad med, hvad det er for stilarter, man synes, der optræder i dem. For mig er det næsten ligesom at komponere i forskellige tonearter, det hører med alt sammen, det er alt det, man forholder sig til, som man føler noget for, det indgår i ens sprog, det hører med” har han tidligere selv sagt i et portrætinterview i Dansk Musik Tidsskrift (1980/81) skrevet af Erik Christensen.

Foto: Jeanette Philipsen